RcFun.dk, Danmarks sjoveste butik
RcFun.dk v. Hammerskov Logistik ApS
Indkøbskurv
Beløb: 0,00 DKK Antal: 0
GÅ TIL KURVEN

Guide til LiPo batterier

I denne guide gennemgår vi opbygningen af LiPo batterier, samt hvordan man må lade, aflade, opbevare og håndtere LiPo batterier.
Fjernstyrede produkter anvender i stor udstrækning Lithium batterier – den mest benyttede variant indenfor RC er Lithium Kobolt batterier, hvorfor denne guide tager udgangspunkt i disse.

Vi anbefaler altid at lade batterierne i en Ladepose, og vi anbefaler altid LiPo buzzer samt at LiPo cutoff hvis muligt er slået til på produktet.

Bemærk: det er ikke en udtømmende guide, og batteriet til din model KAN være af en anden type, så hvis du er de mindste i tvivl opfordrer vi dig til at kontakte os på info@rcfun.dk.

I eksemplerne tager vi udgangspunkt i et 3 cellet LiPo batteri, der har betegnelserne:

3S1P, 11,1V, 4000 mAh, 35C (70C burst, 3C charge)

Terminologi:

Afladning:

Husk: du må aldrig aflade batteriet så meget at det kommer under 3,0V per celle – vi anbefaler ikke at gå under 3,2V-3,3V per celle, da spændingsfaldet går hurtigt på de sidste 20% af batteriets kapacitet, og du derved nemmere kommer under 3,0V hvis du altid aflader til grænsen. Vi anbefaler brug af LiPo buzzer.
Vær opmærksom på temperaturen på batteriet – det bør ikke overstige 40 grader – på en varm sommerdag skal du således være mere opmærksom end på en kølig efterårsdag.
  • Constant Discharge Rate (C):
    • På batteriet optræder en C-rating angivet som zC), hvor ”z” angiver c-ratingen, og ”C” står for batteriets kapacitet. Dette angiver hvor mange ampere du kan trække fra batteriet.
      Eksempel: et 35C 4000mAh (4Ah) batteri: her kan du trække: 35x4 = 140A kontinuerligt fra batteriet (hvis du gør det vil batteriet være afladt efter ca. 102 sekunder).
  • Burst Discharge Rate (C):
    • Angivet på samme måde som Constant Discharge Rate, således også angivet med et tal efterfulgt af ”C”. Angiver hvor mange ampere du kan trække fra batteriet (i MAKS 10 sekunder). Et kvalitetsbatteri vil næsten altid have minimum dobbelt Burst Discharge Rate i forhold til Constant Discharge Rate.
      Eksempel: ovenstående batteri har en Burst rating på 70C, og vil kunne levere 70x4 = 280A i maks 10 sekunder (hvis man gør det i 10 sekunder vil det så også have brugt 19,4% af batteriets totale kapacitet).

Balancering:

Balancering er sandsynligvis den vigtigste del af ladningen, derfor anbefaler vi at laderen kan gøre dette.
Når et LiPo batteri bliver brugt kan der komme små afvigelser fra celle til celle, dette kan gøre at cellerne ikke aflades lige hurtigt, og at de dermed kommer ”ud af balance” med hinanden (der er højere spænding i nogle celler end i andre). For at undgå dette sørger en lader, når den balance lader, for at alle cellerne ender med at have ens spænding når laderen er færdig.

Batteriets opbygning (xS yP):

Du vil finde betegnelsen xS yP på batteriet, hvor ”x” og ”y” er tal. ”x” angiver hvor mange celler der er parallel(P) forbundet og ”y” angiver hvor mange der er seriel(S) forbundet.
Ved seriel forbindelse stiger spændingen (V) i batteriet – ved parallel forbindelse stiger kapaciteten (Ah) i batteriet.
Batteriet er opbygget af en eller flere celler – hvis det er et 1 cellet batteri har det betegnelsen 1S1P – hvis der er flere celler bliver det som sagt angivet hvor mange er i seriel og i parallel forbindelse.
Eksempel: et trecellet batteri på 11,1V vil have betegnelsen 3S1P (3 celler på 3,7V i seriel forbindelse giver 11,1V).

Celle:

Celle er betegnelsen for hver enhed i batteriet – lidt ligesom med AA batterier, hvis man forbinder 3 af dem så er et 3-cellet batteri. På LiPo batterier er nominel spænding 3,7V per celle.

Kapacitet (Ah):

Indikation for hvor længe du kan forvente at batteriet kan holde på en opladning. Et 4000 mAh batteri kan således afgive 4000 mA i en time (h), mens det (alt andet lige) kan afgive 2000 mA i to timer, inden det skal lades.

Ladere:

Alle LiPo batterier må KUN lades med en lader der er beregnet til LiPo batterier – vi anbefaler intelligente ladere med balancering, da det er det giver mulighed for længere holdbarhed til batterierne, og minimerer risikoen for at cellerne bliver ustabile eller kommer ud af balance (givet at du ikke aflader dem for meget – se i øvrigt afladning).

Lader effekt (w):

Angiver hvor mange watt laderen kan levere (watt = Volt x Ampere).
Hvis du har en 80W oplader og vil lade batteriet fra eksemplet (3 celler giver maks spændning på 12,6V), kan laderen levere 6,4A til batteriet (80W / 12,6V)

Ladestrøm (A):

Angiver hvor mange ampere du lader batteriet med.
I vores eksempel batteri, med 4000 mAh og 3C charge rate må man MAKS lade med 12A. Bemærk: at dette kun gælder når batteriet er helt nyt, da C ratingen vil gå lidt ned efterhånden som batteriet bliver brugt – hvis du konsekvent lader med maks A risikerer du at batteriet bliver dårligere hurtigere.
Vi anbefaler kun at lade med 1C, dvs. i eksempelbatteriet maks 4A. At lade med 1C er sikrest og giver batteriet længere levetid.

Lader Spænding (V):

Her skal du angive hvor mange volt batteriet er på (nominelt), de fleste intelligente ladere vil ikke lade på batteriet hvis man her angiver forkert volt – i eksempelbatteriet skal man vælge 11,1V(3S).

Ladecyklus:

Intelligente LiPo ladere der er indstillet til balance ladning har et to-trins program, hvor den første del er ”konstant strøm” (A), og anden del ”konstant spænding” (V).

  • Konstant strøm:
    Den første del, hvor den holder konstant strøm bliver cellerne opladt med den ladestrøm du har valgt, dette gør at spændingen i batteriet stiger. Når spændingen når et bestemt niveau (forskelligt niveau fra lader til lader) går den over til 2. del:
  • Konstant spændning:
    hvor den varierer strømmen for at få cellerne i batteriet til at nå samme spændning, det er denne del der er balancering – det er vigtigt at du ikke slår laderen fra før den er færdig, da du ellers risikerer at cellerne ikke er i balance. Når den er næsten færdig med balanceringen vil strømmen nærme sig 0A indtil batteriet er fuldt opladt og alle celler er på 4,2V.
    Når du lader skal du være opmærksom på varmedannelse i batteriet – nogle ladere har temperatursensor, hvis batteriet bliver mere end lunkent (37 grader) bør du standse opladningen, vente indtil det er kølet af, og sætte ladningen i gang igen med lavere strøm (A).

Ledninger:

LiPo batterier (bør) have to sæt ledninger stikkende ud af batteriet: to tykke ledninger til afladning, samt nogle tyndere balance ledninger.

  • Afladningsledninger:
    • Ledningerne til afladning bør være en sort (minus (-)) og rød (plus (+)), disse sættes til genstanden der skal modtage strøm, og er som betegnelsen antyder beregnet til at aflade batteriet, de ender i et stik forenden, i dette tilfælde et DEANS stik.
  • Balance ledningerne:
    • Ledninger, der er forbundet til de enkelte celler, disse er forskellige farver, og går til et hvidt balancestik. Der er som regel en sort ledning i den ene side – dette er stel ledningen – derudover er der en ledning til hver celle. I eksempel batteriet, der er 3 cellet vil der derfor være 4 ledninger der går til balancestikket.

LiPo:

LiPo er en betegnelse for Lithium Polymer – batterier, hvori der indgår en Lithium forbindelse i batteriets anode. Den mest benyttede type i RC udstyr er Lithium-Kobolt (Li-Co), hvorfor denne guide behandler denne type batterier.

LiPo Buzzer:

Måler spændingen i de enkelte celler, og giver akustisk signal når spændingen i en celle falder til det niveau du har valgt, eller et forprogrammeret niveau – alt efter type.
LiPo buzzeren monteres på balance stikket, så den kan være monteret når batteriet er i brug.

LiPo pose:

Brandhæmmende pose beregnet til opladning, transport og opbevaring af LiPo batterier, hvis den er i god kvalitet holder den flammerne inde, så der ikke opstår brand i omgivende materialer hvis uheldet skulle være ude under ladning, transport eller opbevaring.

LiPo Cutoff / Low Woltage Cutoff:

Nogle fjernstyrede modeller har indbygget LiPo Cutoff, dette betyder som regel at motoren slår fra når spændningen bliver for lav. Du skal STRAKS afmontere batteriet og lade det når det har tilpas temperatur.

Man vil normalt stadig kunne dreje servoerne når LiPo Cutoff slår til. Da sensoren måler spændingen når batteriet er under belastning, og belastningen forsvinder når motoren slår fra, vil man ofte opleve at man kan køre videre efter et kort øjeblik - det er vigtigt at man ikke gør dette, da man så risikerer at en eller flere af cellerne kommer for langt ned i spænding inden LiPo Cutoff slår fra igen.

Opbevaring:

Batterierne bør opbevares i temperaturer mellem 5 og 45 grader celcius. Ved langtidsopbevaring anbefales temperaturer mellem 5 og 20 grader celcius, da den naturlige afladning går hurtigere ved højere temperaturer.

LiPo batterier der ikke skal bruges i længere tid bør lades til ca. 3,8V per celle og kontrolleres en gang om måneden for at sikre at de ikke aflader for meget.

Efterlad ALDRIG batterier i direkte sollys om sommeren, da høje temperaturer kan få batterierne til at selvantænde.

Vi anbefaler opbevaring i LiPo pose.

Opladning

  • Oplad aldrig et LiPo batteri uden opsyn.
  • Prik ALDRIG hul på en LiPo celle
  • Tilslut det altid med korrekt polaritet.
  • Hvis dit udstyr har været udsat får stød, styr, og lignende, eller du har tabt batteriet bør du være ekstra opmærksom på om det har taget fysisk skade og overvåge ladningen ekstra meget.
  • Oplad uden brandbare objekter rundt omkring batteriet, helst i en LiPo lade pose.
  • Brug altid balancestikket
  • Hvis du lader med får høj strømstyrke risikerer du overophedning og forkortelse af batteriets levetid.

Charge Rate (C):

  • Angivet på samme måde som ved afladning, denne rating fortæller dig hvor mange ampere (A) du kan lade batteriet med.
    Ovenstående batteri har en charge rating på 3C og vil kunne lades med 3*4A=12A.
    Vi anbefaler at man lader med 1C, dvs. ovenstående batteri anbefales opladt med 4A, så tager det ca. en time at oplade batteriet – plus eventuel balancering (se "Balancering").

Polaritet:

Plus og minus på batteriet eller cellen.

Spænding (V):

Betegnelse for hvor mange volt batteriet er på – ved børsteløse motorer er det proportionalt med hvor mange omdrejninger motoren tager.

  • Fuldt opladt: 4,2V/celle: en fuldt opladt LiPo celle har en spænding på 4,2V, ladning over 4,2V skader cellen.
  • Nominal spænding: 3,7V/celle: Dette er den spænding producenterne har angivet som normalspænding på batteriet, det er hvad spændingen er når den er midt mellem fuldt opladt og helt afladt.
  • Afladt spænding: 3,0V: absolut mindste spænding en LiPo celle må have. Vi anbefaler at man ikke går under 3,2V per celle, afladning til under 3,0V per celle skader batteriet, og kan bevirke at cellen mister sin kapacitet.

Temperatur:

LiPo batterier bør ikke blive varmere end ca. 45 grader, da den kemiske reaktion inden i kan blive forstærket af varme, og man derved risikerer at cellerne går i stykker.

Tak

Følgende produkt(er) er nu lagt i kurven

Fortsæt indkøb