RcFun.dk v. Hammerskov Logistik ApS

Indkøbskurv
Beløb: 0,00 DKK Antal: 0
GÅ TIL KURVEN

Information om fjernstyrede helikoptere

Her har vi samlet, tips, tricks og regler om fjernstyrede helikoptere
Generelt om Helikoptere.

Vi har solgt helikoptere siden vores start i 2005, i starten var der kun enkelt-rotor modeller, med en nogenlunde fungerende gyro. Helikopterne var generelt svære at lære at flyve med, og man skulle bruge rigtig lang tid på at komme til at mestre det.
Da E-Sky og Walkera i 2006 kom med dobelt-rotor modellerne blev det en del nemmere, gyroerne var stadig af svingende kvalitet, men de fleste kunne nu lære at flyve med helikopteren.

De seneste år er der sket rigtig meget indenfor teknologien, og man kan nu få helikoptere der nærmest kan flyve sig selv hvis det er det man ønsker.

Hvad må man bruge en fjernstyret helikopter til?

Der gælder samme regler for flyvning med fjernstyrede helikoptere, som der gør for fjernstyrede multikoptere/droner, vi har derfor tilladt os at bruge samme grafik - herefter omtalt som "dronereglerne"

Vi har her nedenunder samlet reglerne for droneflyvning for privatperson i Danmark.
Dronereglerne:


Huskeregler

Det bliver ikke nemmere fordi du køber en dyr model. Tværtimod er de dyrere modeller oftest med kraftigere motorer og servoer, hvilket betyder at de reagerer hurtigere, og dermed gør det sværere at rede det hvis man begår en fejl.
En nybegynder i tennis bliver heller ikke bedre fordi ketcheren koster 10.000 kr. Man skal kravle, før man kan gå.

Det er vigtigt at huske at en elektrisk helikopter IKKE er legetøj.

En vildfaren helikopter kan forvolde alvorlig skade på mennesker, dyr og materiale.
Derfor SKAL afstanden til bymæssig bebyggelse og større offentlig vej være mindst 150 m.

Hvordan lærer jeg at flyve en modelhelikopter ?

Det kræver for det første tålmodighed. Når du pakker helikopteren ud og har opladt batteriet, skal du IKKE begynde med at flyve inde i stuen, før du har sikret dig at der er plads nok til at du ikke flyver ind i ting. Det giver helt sikkert kun en skuffende startoplevelse i form af knækkede helikopterdele og ødelagt inventar.

Hvis du ikke har plads indenfor så find et helt sted udenfor, hvor der er helt vindstille og masser af plads, hvor helikopteren kan glide rundt.
Det er ikke en god idé at starte med at lette fra en græsplæne, hvor græsstrå og andet kan sætte sig fast i landingsstelet og påvirke helikopteren. Græsplænen er udmærket at lande på, men ved "take off" så læg en plade eller noget andet, med en glat overflade.

Vent med at lette helikopteren, til du har fået rigtig god føling. Brug 5-10 opladninger. Det er helt normalt og det er nødvendigt for at træne dine reflekser. Hvis helikopteren får problemer, lukker man per refleks af for gassen, hvilket IKKE går med en helikopter. Så falder den til jorden som en sten og går i stykker. Flyvning med en helikopter kræver at du hele tiden arbejder med styrepindene og lander den blidt.

Husk på at model helikoptere, lige meget hvilken type, aldrig står stille. De vil altid kræve noget input, for at modvirke tendensen til at dreje. Det er derfor ikke et tegn på at noget er galt med helikopteren, men naturen som spiller ind.

At flyve med helikopter er god gymnastik for hjernen og der går ikke så lang tid før man får "blod på tanden". Men husk at gøre alle forberedelserne grundigt, så du kommer godt fra start. Det gør en rigtig pilot altid.


Rigtig god fornøjelse med flyvningen. Der venter mange sjove timer forude.

Her har vi lavet en lille vejledning til hvordan du kommer i gang med at flyve:

Første trin - forberedelse:
Hvis du er begynder anbefaler vi at du søger assistance hos en erfaren RC pilot.
Du skal være opmærksom på at helikopterens rotorblade roterer meget hurtigt og på nogle modeller kan de gøre skade hvis de rammer mennesker eller ting. Når du øver dig bør du især sikre dig at der ikke er børn eller dyr der risikerer at komme til skade. Hvis du øver dig indendørs bør du derudover sikre dig at der er nok plads, samt at der ikke er møbler eller lignende der kan forstyrre flyvningen.
Et godt sted at øve sig indendørs kunne være et stort rum, hvor møblerne er sat ud til siden. Husk at slukke for eventuel ventilator og lignende. Hvis du øver dig udenfor er det meget vigtigt at der er HELT vindstille indtil du har styr på flyvningen.

Andet trin – opstart:

Kontroller at fjernbetjeningen er korrekt indstillet – centrer alle trim knapper og sæt throttle pinden helt i bund.
Placer helikopteren hvor du vil flyve – husk hensyn til plads som beskrevet i første trin.
Tænd for fjernbetjeningen og helikopteren.
Kontroller at swash platen er vandret. Du justerer den ved hjælp af trim knapperne.
Kontroller at servoerne virker som de skal og trækker den rigtige vej.
Hvis alt virker som der skal, stiller du dig mindst to meter bagved helikopteren lidt ude til den ene side, så du kan se både forenden og bagenden.

Husk at når du flyver skal du altid holde øje med forenden på helikopteren – så du kan korrigere hvis den drejer. Hvis næsen drejer til venstre skal du eksempelvis presse højre pind lidt til højre for at korrigere det (hvis fjernbetjeningen er mode2)
Når du står korrekt giver du en lille smule gas – kun lige nok til at helikopteren næsten letter

Når helikopteren skal til at lette vil den ALTID gå til den ene eller den anden side, ligesom den kan dreje med næsen – dette er på grund af turbolens fra rotorerne og er helt normalt og går (næsten) væk når der kommer flere omdrejninger på rotorbladene.
Helikopteren må dog ikke tilte forlæns, baglæns eller til siden – hvis den gør det skal du justere swash platen med trim-knapperne. (bemærk at hvis den tilter fordi du letter fra græs eller et tæppe der giver modtand mod landingsstellet er det ikke sikkert der skal en justering til – men et alternativt flyvested).

Husk: giv vær varsom når du giver gas, for meget gas vil få helikopteren til at stige hurtigt og det er ikke sikkert du kan redde den før det går galt.

Tredje trin – første flyvninger.
De første flyvninger bør blot være ”kanin-hop”. Dette gøres ved at du giver præcis så meget gas at den næsten letter – og derefter giver lidt mere gas, så helikopteren letter 20-30 cm mens du holder øje med om den drifter eller tilter. Hvis den tilter, lander du den med det samme ved at slippe gassen EN LILLE SMULE og justerer swash platen igen.
Hvis den ikke tilter men drifter på en måde du ikke føler du kan rette op på, så slipper du gassen en lille smule så den lander – hvorefter du starter forfra.
Hvis du bliver ved med at nøjes med at lette til omkring 30 cm højde vil du langsomt få længere og længere flyveture inden du bliver nødt til at lande fordi det er ved at gå galt.
Husk at helikopteren aldrig kommer til at stå helt stille – dette er ikke en fejl på helikopteren, men alene den turbolens helikopteren selv sender ud i omgivelserne gør at den altid vil drifte lidt.

Når du har fløjet på denne måde nogle gange vil du bemærke at din øje-hånd koordination bliver bedre, og at du automatisk begynder at rette helikopteren op – uden at tænke på det. Dette giver mere stabil flyvning – og så er det ved at være tid til at gå videre til næste trin.

Trin 4 – flyv helikopteren.
Når du synes du har styr på at holde helikopteren nogenlunde stabil i luften kan du begynde at dreje lidt til den ene eller den anden side.
Dette gøres ved at dreje venstre pind en lille smule til siden – du retter op ved at dreje den en lille smule til den anden side.
Prøv at dreje helikopteren 45 grader til venstre – ret den op og drej den 45 grader til højre.
Når du kan gøre dette uden at helikopteren samtidig går (ret meget) op eller ned er du klar til at gå videre.

Næste trin kan være at flyve en meter lige frem og en meter lige tilbage, eller det kan være en meter til siden og tilbage igen…

Når du har styr på disse basale funktioner kan du begynde at flyve stille og roligt med helikopteren – hvis du kan komme til at flyve i 8 taler (hele tiden sådan at fronten er i den retning du tegner tallet) er du kommet langt..

Husk at slippe gassen stille og roligt når du skal lande – hvis du slipper den helt falder den bare ned.


Vigtig information:

Vejledning Fjernstyrede helikoptere

Vejledning Fjernstyrede helikoptere



RTR/RTF:
Betyder "Ready To Run" eller "Ready To Fly".
I RC verdenen står disse begreber normalt for at man kun skal samle få eller ingen ting, før man kan komme ud at flyve/køre/sejle.
Ved legetøj vil det ofte være tilstrækkeligt at oplade batterierne og sætte dem i udstyret.

Hos RCFUN er der tale om hobby artikler, hvor det oftest være nødvendigt med lidt flere skridt, såsom at montere karosseri, antenne, finjustering af motor/gyro, men der vil ikke være tale om at samle udstyret fra bunden.
Selvom produktet er RTR/RTF er det vigtigt at du gennemgår vejledningerne, kontrollerer og efterspænder skruer samt generelt ser at udstyret reagerer som det skal.

ARTR/ARTF:
Betyder "Allmost RTF/RTR" - her må man regne med en del mere samling.
Motorer og andet vil være samlet fra fabrikken, men man kan påregne at man selv skal sætte servoer på, ligesom man selv skal trimme udstyret. Det kræver som regel mere erfaring.


Regler for flyvning:
Reglerne for flyvning med fjernstyrede helikoptere er de samme som for droner:

Du er ansvarlig for overholdelse af gældende regler for fotografering på offentlige og private steder.
Maksimal tilladt flyvehøjde er 100 m og du skal hele tiden kunne se dronen.
Droner over 7 kg må kun flyve fra godkendt modelflyveplads og kræver en ansvarsforsikring.
Droner må maksimalt veje 25 kg.
Overflyvning af mennesker er ikke tilladt, og andres liv og ejendom må ikke udsættes for fare.
Afstand til banerne på på offentlige flyvepladser skal være mindst 5 km og ved militære flyvestationer mindst 8 km.
Afstand til større offentlig vej og bymæssig bebyggelse skal være minimum 150 m. Se de nye regler for flyvning i bymæssigt områder på traffikstyrelsens hjemmeside.
Overflyvning af tæt bebyggede områder, herunder sommerhusområder og beboede campingpladser er ikke tilladt.
Droner skal vige for alle bemandede fly.





© RcFun.dk
Al dokumentation må kun gengives og kopieres efter tilladelse fra RcFun.dk
Forfatter: Michael Andersen
Oprindeligt dokument: januar 2006

Tak

Følgende produkt(er) er nu lagt i kurven

Fortsæt indkøb